4 Läs mer >>
I onsdags kom vi fram med nattåget till Láo Cai. Åkte från tågstationen i Hanoi runt kl. 22 på tisdagskvällen var framme i Láo Cai runt kl. 07 i onsdags morse. Sträckan är ca 26 mil, men tåget går inte särskilt fort som ni kanske kan räkna ut. Delade hytt men en yngre tjej från USA och en något äldre man från Canada (totalt 4 personer i varje hytt - två våningssängar). Väl framme i Láo Cai klev på en buss som tog oss 4 mil i princip rakt upp i bergen till Sapa town. Checkade in på hotellet och fick ett par timmar på oss att äta frukost, duscha och vila lite innan det var dags för en vandring ner till Cat-Cat village som ligger några kilometer från Sapa. Brant nedförsbacke på vägen dit och lika brant uppför att gå hem sen. Fick dock ta del av hur ursprungsbefolkningen här uppe i bergen lever och se en underbar natur. Vandringen tog oss bara drygt två timmar, men vi var helt slut när vi kom tillbaka. Blev inte mycket gjort under eftermiddagen. Åt en sen lunch/tidig middag och kollade på en film. Somnade som små lamm vid kl. 20 och vaknade utvilade runt kl. 08 dagen efter.

Dag 2
Vaknade som sagt vid åtta, åt frukost på hotellet och mötte sedan upp vår guide vid kl. 09:30. På schemat stod en biltur till byarna H'mong och Red Zao. Även här bor ursprungsbefolkningen. De är bland de fattigaste i Vietnam men starkt traditionsbundna och lever stolt i vad jag skulle beskriva som misär. De odlar majs och ris för dem själva och deras djur att leva av. De har grisar för slakt till föda, bisonoxar att bruka jorden med och hästar för att transportera och frakta mellan byarna. Att gå runt bland dessa skjul de kallar för hus känns ungefär som att resa bakåt i tiden (förutom det faktum att det står mopeder lite här och var). Köpte varsin fin handgjord liten "väska" av kvinnorna i byn. Dagen avslutades tidigt, vilket gav oss eftermiddagen "ledig". Bestämde oss för att handla lite frukt på marknaden och gå ner till sjön här i centrala Sapa. Satt på gräset i solen i flera timmar och njöt. Tog en promenad i stan och åt lite traditionell vietnamesisk mat på en restaurang i närheten av hotellet. Vi gick sedan för att kolla om det fanns någonstans att sätta sig för att ta en öl, men konstaterade snabbt att denna stad inte direkt har något uteliv. Köpte med oss varsin öl upp på rummet och kollade på "En gång i Phuket".

Dag 3
Även denna dag började runt åtta med frukost på hotellet. Vi var idag tvungna att checka ut innan kl. 11, så packade ihop våra saker, ställde dem i lobbyn och tog en promenad ner till vattnet. Tröttnade efter någon timma och gick en sväng genom stan igen. Beslutade oss för att bestiga Ham Rong, vilket är ett av bergen som omger Sapa. Promenaden tog oss totalt ca 2 timmar och bjöd på en del svett - men vilken utsikt! Nu har vi precis ätit. Har även handlat på oss lite snacks och även frukost då vi tar nattåget tillbaka till Hanoi i kväll. Vi kommer att vara där vid kl. 05 i morgon bitti för att sedan vid kl. 08 fortsätta färden i buss mot Halong Bay och det efterlängtade havet! Både jag och Alexander längtar så till att få komma ut med båten som ska ta oss ut till öarna där omkring.

Och förresten - för er som undrar hur det gått med visumfrågan kan vi meddela att vi efter lite (läs mycket) irritation, telefonsamtal som inte gått fram, ett antal mail och självklart mot en extra kostnad har fixat nya biljetter ut ur landet dagen innan våra visum går ut. De kom precis med mail nu i samband med att jag avslutar detta inlägg. Slutet gott, allting gott - eller vad är det man säger?

"Risskalare"

Traditionell dans i Cat-Cat village

Dag 2

På den orange presseningen ligger riset och torkar innan det kan kokas och ätas.

Det lokala sjukhuset i Red Zao.

Inspektion av skörden

Vi som turister blev förföljda av kvinnorna ur lokalbefolkningen. Alla ville veta var vi kom ifrån, vad vi hette, hur gamla vi var och såklart att vi skulle köpa deras väskor, dukar, väggmattor etc.

Eftermiddagen vid sjön

Dag 3

En selfie högst uppe på berget vid "Cloud yard".

Påväg ner genom "Heavens Gate".

Sapa town

48 Läs mer >>
Igår anlände vi äntligen till varmare breddgrader. Inte att förakta våra dagar i Beijing och hur bra vi haft det tillsammans med Alex, men som vi har längtat efter lite värme! 25 grader var det igår vid landning, trots att vi kom hit efter att det blivit mörkt.

Igår i Kina uppkom dock det första stora hindret på vår resa (eller ja, det beror på om man räknar då vi stod på fel tågstation i Shanghai när vi skulle till Beijing). Det är nämligen så att vi har missat att ansöka om visum till Vietnam hemifrån, troligtvis för att planen från början inte var att stanna mer än 15 dagar i landet (vilket man får göra utan visum). Hur som helst... Igår stod vi i Kina och skulle checka in på planet till Hanoi och nekades ombordstigning på grund av avsaknad av giltigt visum eller utresebiljett inom 15 dagar. Efter lite samtal hit och dit utan att kunna få hjälp av någon hanterade vi situationen i stress och panik genom att i sista sekund boka en random biljett ut ur Vietnam för att komma ombord på planet. Som tur var fungerade det och vid ankomst till Hanio blev vi beviljade 15 dagars visum. Idag har vi, efter den planerade guideningen runt i centrala Hanoi, besökt Immigration Department då vi från Hanoi International Airport blev rekommenderade detta. För er som inte vet så var vi sedan innan ett planerad guidening genom landet i 19 dagar redan bokad och betald hemifrån, annars hade problemet kunnat lösas genom att bara ändra lite i resplanerna. Hur som, immigrationsverket kunde inte hjälpa oss. De hänvisade oss i stället till en Travel Agency för att ordna visumen, så vi åkte dit. Där menade de att det skulle ta ca 5 arbetsdagar att ordna visum  - och vi menar att vi inte har 5 dagar då vi ju som bekant reser runt och inte planerar att stanna i Hanoi så länge. Det som heller inte kändes bra var att vi då skulle stå utan pass de dagarna då de var tvungna att ta dem från oss. Vi försökte då kontakta vår Kilroy-kontakt (som hjälpt oss att boka resan hemifrån) utan svar. Fick däremot kontakt med någon av hennes kollegor. Kollegan rekommenderade inte heller att lämna bort passen och sa att vi skulle kontakta ambassaden i Vietnam. Ringde då till Svenska Ambassaden här som hänvisade tillbaka till Immigration Department. Meddelade henne då att vi redan varit där och återberättade för henne vad som sagts varpå hon bara kunde lämna samma besked - att söka upp en reseagentur. Dock lämnade hon oss med beskedet att vi skulle välja en "bra" Travel Agency, men jag var då tvungen att kontra med att jag tyvärr inte har några referenser och att det inte är så lätt att hitta en "bra" agency stående mitt i ett främmande land. Frågan kring att avbryta resan genom Vietnam för ett kortare stopp i ett annat land för att få ett nytt visum á 15 dagar kom också upp, men ambassaden kunde inte svara på hur länge vi i så fall behöver hålla oss utanför Vietnam.

Vi har nu själva kommit fram till två alternativ, oförmögna att avgöra vad som är det mest rimliga eller det bästa. Det första är att vi reser ut till Laos (vad vi förstått får man där betala inträdesvisum dit på plats) för att sedan resa in i Vietnam igen. Det vi då åter igen inte vet är hur länge vi faktiskt MÅSTE vara där för att det nya inträdet i Vietnam ska räknas som ett nytt besök och ge oss nya dagar. Alternativ två är att vi avbryter guideningen den sjunde december (måste lämna landet senast den åttonde december enligt visumet) då vi ändå flyger från Da Nang till Ho Chi Min och kan i så fall eventuellt fortsätta direkt till Bangkok med anslutningsflyg. För detta krävs en ombokning av biljetten vi redan har (som är daterad elfte december då vi egentligen skulle flyga vidare) och lite annat som vi behöver assistans med hemifrån. Har mailat vår kontakt på Kilroy och hoppas på hjälp där i från. Nu får vi bara vänta och hålla tummarna att detta löser sig till bästa.

I skuggan av allt krångel så har vi faktiskt haft en bra första dag här i Vietnam. Vädret har varit fint, molnigt på förmiddagen och sol på eftermiddagen. Vi har som sagt haft en privat guide som tagit med oss för att besöka många av de mest kända platserna i Hanoi.

One Pillar Pagoda - ett stort "tempel" där man dyrkar och offrar åt Buddha.
President palatset - där alla de inbjuda ministrar och andra överhuvuden som besöker Hanoi får bo.
Ho Chi Min's Mausoleum samt Bach Thao Park - där den, enligt vietnameserna, största ledaren genom tiderna vilar. Parken var ingången till hans hus och trädgård där han bodde sista tiden av sitt liv.
Tempel of Litteratur - det första vietnameiska universitetet som byggdes år 1072.
Lunch på "5 spice" - serverades en 7-rätters lunch med endast traditionell vietnamesisk mat. Missade att foto bananen som var till efterrätt - men för att trösta er var den ändå inte god.
Hoan Kiem Lake (Restore Sword Lake) med tillhörande tempel - enligt myten kom en sköldpadda upp ur sjön och med ett svärd till en av de tidigare kungarna i Vietnam. Med detta svärd vann han sedan ett stort slag och återlämnade det sedan till sköldpaddan. Om du idag ser en sköldpadda i sjön ger det tur. I templet offrar man till och ber till förfäderna.
Maison Centrale - ett centralt fängelse som användes för att fängsla oppositionister under tiden då Vietnam var en fransk koloni.
Weaselcoffee - kaffe som producerats genom att kaffebönorna första ätits av vesslor och passerar deras matspjälkningssystem och kommit ut den "normala vägen". Kaffet tas sedan omhand ur spillningen och har då fått en karaktäristisk smak. Det produceras endast i Vietnam och Indonesien och är väldigt dyrt att köpa i andra delar av världen. Enligt vår guide kan du få betala runt 500 USD per kilo kaffe om du köper det i andra länder än där det produceras. Vi tyckte inte att smaken var någon  höjdare, men då är ju varken jag eller Alexander några erfarna kaffedrickare.

Nu befinner vi oss på hotellet och har precis bestämt oss för att vi har krånglat klart angående visumen för i dag. Jag ligger här och uppdaterar er med det senaste och Alexander har högläsning för mig om den vietnamesiska historien. Vi blev faktiskt lite intresserade efter dagens alla besök. Första antydan till lite sveda i huden av solbränna har också börjat komma. Detta är mysfaktor på hög nivå!

Utsikten från balkongen på hotellrummet.

One Pillar Pagoda

President palatset

Ho Chi Min's Mausoleum

Det enda templet i Vietnam som är byggt som en lotusblomma, gjort som minne efter att en tidigare kung fått sin son som han drömt om.

Bach Thao Park

Weasel-kaffe

Hanoi city

2 Läs mer >>
Gårdagen började lite senare än andra, sov ganska bra ända fram till kl. 09. För er som följt oss vet att det är väldigt ovanligt att vi sover längre än till före sju någonting. Hur som helst bjöd dagen först på ett besök på Himmelska fridens torg. Besökte Mao's grav och strosade runt lite på torget och tog lite kort. Efter någon timma där var vi alla hungriga och bestämde oss för att ta en lunch på ett ställe i närheten. Vi åt niùróu mián (nudlar med bitar av nötkött). Rätten ligger i buljong vilket gör att den ser ut som en soppa - så ja, kineserna äter faktiskt "soppa" med pinnar och dricker själva spadet direkt ur skålen. Efter lunch bestämde vi oss för ett besök i den Förbjudna staden. Köpte en audio-guide vid ingången och hade fruktansvärt roligt under hela besöket åt svenskan som berättarrösten pratade, haha.

Efter förbjudna staden tog vi en sväng till Jingshan park som ligger precis bredvid. Gick upp till templet på högsta punkten av parken, där även Pekings absoluta mittpunkt finns. Vi köpte en öl och satte oss och tittade ut över den Förbjunda staden och övriga Peking. Det är så härligt att det är så fin utsikt överallt!

Planen till kvällen var en AW (after work) på en klubb som heter Janes & Hootch. Blev ett par öl hemma i soffan innan vi gick över till Alexs kompis Jocke och tog någon öl även där. Åkte sedan över till klubben där det visade sig vara dåligt drag. Det är dock ett väldigt fint ställe och där man hellre hade haft kostym och klänning än jeans och sneakers, så det var skönt att vi inte stannade så länge. Blev endast en öl där innan vi gick vidare till ett hak vid namn Smuggler's. Bra drag där och festen var ett faktum. Träffade ett gäng där killarna var från Kina och USA. Kvällen bestod av lite för många drinkar, shots, en spya, cykeltaxi, spruckna byxor, fyllekäk + en powernap på donken följt av att vi gick hem och däckade i soffan. Fytusan vilken bra kväll vi hade och har en del bra filmmaterial för att påminna oss om den också, haha.

Idag vaknade vi vid halv nio av att det var fruktansvärt varmt i sovrummet. Förflyttade oss till soffan och efter det har det inte blivit många knop gjorda. Sitter just nu i soffan och dricker Coca-Cola och tittar på Dumma mig 2. Ska under eftermiddagen försöka ta oss ut i parken för att äta lunch i det fina vädret. Gud vad bra vi har det som har en så fin vän som låter oss bo här och som kan visa oss staden och ge oss en massa bra tips kring livet i Kina. Vi har haft sååå underbara dagar här i Peking. Ikväll blir det troligen en middag ute någonstans (om vi orkar) - och i morgon måste vi packa väskorna igen. Nästa destination - Vietnam ☀️

Dagen efter...

One night in Beijing ...

0 Läs mer >>
Vi gick upp strax före kl. 08 för att göra oss i ordning inför en dag på muren. Klockan 09 kom det en bil och hämtade oss för att köra oss dit. Köpte biljetter och tog sittliften upp och spenderade ca två timmar med att promenera där uppe. Nedrans trötta blev vi också då det var mycket trappor att promenera i. Klättrade upp på en ruin av vad som varit ett vakttorn och fick helt otroligt fina kort av oss och utsikten. Promenerade tillbaks igen och åkte rutchkana ner. Efter muren åkte vi hemåt igen, men gjorde ett stopp på Silk Market (en stor galleria med massor av shopping). Fick med oss varsitt par skor samt hörlurar hem. Kvällen blev lugn och spenderades hemma i Alexs soffa. Beställde pizza och tittade på film. Somnade tidigt (som vanligt, haha).

Svettig tjej efter sjukt mycket trappor!

The Great Wall of Chi...

2 Läs mer >>
På tisdagen bestämde vi oss för att strunta i sista natten på Le view-hotell och ta tåget till Shanghai för att spendera sista natten i "söder" där. Vi tog en lång promenad från Shanghai Railway Station genom staden för att komma till ett hotell vi hade kikat på som skulle vara i den billigare prisklassen. Det visade sig vara en riktigt pärla med undantag för otroligt hårda sängar och segt wi-fi. Grymt bra läge med bara några minuters promenad till The Bund och Nanjing Rd.

I kvarteret vid hotellet stötte vi ihop med två tjejer och en kille, ursprungligen från Kina, som även de var i Shanghai på semester. En av tjejerna hade studerat engelska på universitetet och ville mer än gärna att vi skulle följa med och ta en kopp te med dem för att få prata lite engelska. Vi hakade på och hamnade på en traditionell kinesisk tebjudning där vi drack te som skulle vara helande och bra för själen. Var med om en hel "show" där en kvinna berättade om de olika teerna och hur de skulle drickas. Något dyrt blev det men jag och Alexander är överens om att vi kommer bära med oss det som ett starkt minne från vår tid i Kina. Har tyvärr inga bilder från "ceremonin" då man av religiösa skäl inte fick ta kort där inne. Resterande del av eftermiddag- och kvällen spenderades med en långpromenad på The Bund. Vi tog en hel del vackra kort på skyskraporna på andra sidan vattnet och avslutade kvällen med en burk nudlar i sängen på hotellet.

Idag tog vi färjan över vattnet till alla skyskraporna. Vi åkte upp i Shanghai World Financial Center Observatory och tittade på utsikten över storstaden. Efter att ha sett även Tokyo ovanifrån kunde vi snabbt konstatera att det inte är så stor skillnad på dessa storstäder från ovan, förutom särskilda byggnader. Vi tog en promenad längs höghusen och kände oss små bland alla höga byggnader. När vi kände oss färdiga tog vi en taxi till tågstationen för att köpa tågbiljetter till Beijing. Detta blev inte helt problemfritt. För det första var det inte helt lätt att hitta till biljettkontoret. När vi väl kom dit kunde den första vi pratade med inte engelska och den andra vi fick tag på pratade väl ungefär lika bra som en tioåring. Till slut fick vi fram att vi ville åka tåg till Beijing idag, vilket resulterade efter mycket om och men i att hon meddelade oss att vi var tvungna att åka dit från en annan tågstation då inga tåg till Beijing gick från Shanghai Railway station. Efter det konstaterandet bröt jag ihop lite grann och fällde en tår eller två medan Alexander började leta efter rätt järnvägsstation. Jag gillar egentligen inte att använda mig av ordet man, men MAN känner sig väldigt liten och väldigt ensam i en stad där ytterst få kan göra sig förstådda på engelska och där ingen egentligen har något intresse av att försöka hjälpa en. Troligtvis beror detta mycket på att det är svårt med kommunikationen, men fortfarande, det kändes så grymt tungt när vi blev lämnade med dyra tågbiljetter och en karta att ta oss till tågstation nr 2. Men, en klapp på axeln till mig själv då jag ryckte upp mig ganska snabbt, Alexander behöll lugnet och vi hjälptes åt att navigera genom tunnelbanan för att ta oss rätt. Det tog oss drygt en timma att ta oss det den andra stationen - och det gick bra. Fick till och med tid över att spendera I vänthallen.

Nu, efter 5 timmars tågresa är vi här, i Beijing. Vi blev upphämtade vid tågstationen av Alexander Hedlund och hans kompis Jocke och befinner oss nu i Alexanders lägenhet. Har hunnit dricka ett par kalla öl och uppdaterat varandra lite kring hur läget är. Har även hunnit med att Skype:a med både Lina och min älskade pappa. Nu har vi precis gått och lagt oss, klockan är sent och i morgon ska vi ut och vandra på Kinamuren.

Vi hörs!

From Shanghai to Beij...

5 Läs mer >>
Vi kom till Kina igår på eftermiddagen. Tror vi båda var lite nervösa kring hur det skulle gå att komma in i landet (har ju hört talas om att de ska vara otroligt stränga här i Kina) - vilket också späddes på när de på planet innan landning visade en film kring säkerhetskontrollerna vid ankomst samt hur de värmescannar folk på flygplatsen för att se om de har feber. Har du som resenär infektionstecken redan på planet ombeds du kontakta kabinpersonalen som i sin tur kontaktar läkare på marken för vidare beslutsfattande. Herregud, tänkte jag, om det är någon gång man får en nys- eller hostattack så är det väl när man kliver in på Pudong International Airport. Men, gott folk, DET GICK BRA. Nös en gång i kön till passkontrollen och satte hjärtat i halsgropen - men, det hände ingenting. När säkerhetskontrollerna var avklarade och vi satt och väntade på vårt bagage började vi fundera på hur vi skulle ta oss till hotellet. Vi visste att vi skulle bo i Sazhou, vilket visade sig vid kontrakt med en taxibyrå visst ligger ca 200 km från flygplatsen. Planen från början var att ta tåget dit, men då Kina mötte oss med regnväder var jag inte så sugen på att ge mig ut mot tunnelbanan och sedan tågstationen. Alexander tyckte att alternativet att ta en taxi var för dyrt - och det var det nog, men vi kom fram till att det nog skulle bespara oss en del tjafs och diskussioner.  Betalade 1200 kinesiska yuan för att åka från dörr till dörr. Fortfarande osäkra på om vi blev "lurade", men ärligt talat var det otroligt skönt att vi ändå tillslut valde att åka bil.

Hotellet vi bor på här heter Leview Seasons Suites. Ett hotell som troligtvis var väldigt fint när det byggdes, men som verkar ha stått och fallit med åren. Vi är dock rörande överens om att vi kunde haft det betydligt värre. Det är exempelvis skönt med större säng än på förra stället.

Gårdagskvällen spenderades i närområdet. Åt lite soppa på en resaurang i närheten, handlade lite chips och dricka på ett supermarket och gick hem och kollade på en film i sängen. Hann knappt se halva och somnade sedan som vanligt gott. Vaknade tidigt imorse. Klockan 06 var vi båda klarvakna, men tack vare att det var lite svalare på rummet här kunde vi ligga och halvsova någon timma till. Den här gången har vi frukost inkluderat i rummet. Intressant är det att äta en lokal frukost med nudlar och dumplings. Vi klagar inte. Det är ju gott!

Vår måndag har spenderats i promenadskorna (som vanligt). Har promenerat runt i större delen av centrala Suzhou. Besökte Humble Administrator's Garden, en vacker park som grundades för massor av år sedan och nu räknas till en av de fyra mest kända i Kina. Vi spenderade säkert 2 timmar inne i trädgården och tog en del vackra naturbilder. Tillbaka mot hotellet igen gick vi på en smal gata längs ån och åt mindre "matbitar" från olika ställen till lunch. Kände oss tvungna att prova vad lokalbefolkningen i området verkar äta - kycklingfötter. Det tog emot något fruktansvärt att stoppa dem i munnen, men det var inte så farligt smakmässigt. Smakade som vilken annan del som helst på kycklingen. Blev också "påtvingade" lite konstiga bär från en man längs vägen. De mindre lila bären smakade precis som vindruvor (alla som känner mig förstår ju min lycka) - men de andra frukterna hade vi kunnat vara utan. Oklart vad det var vi åt, men de smakade surt och beskt. Köpte bland annat också en smördegsbulle med något vitt klet i till "eftermiddagsfikat". Den var riktigt god. Vi gick och pratade på vägen hem om att vi kanske skulle startat en blogg om mat i stället - och rest runt som Kjelle Bergqvist gjorde för ett par år sen och smakade på mat. Hur grymt hade inte det varit? Det svåraste vi står inför i samband med ätandet är att största delen av befolkningen som säljer den inte förstår engelska. Så, vi får äta där de förstår lite grann, där det finns bilder att peka på eller där maten redan finns framme så man kan peka och vifta.

Så... Nu har vi varit i Kina i ca 1 dygn och landet har väl inte tagit oss med storm precis. Det är trafikKAOS överallt. Alla kör som de vill, när det vill. Förstår inte varför de ens har trafikljus när det står en polis och viftar i varje korsning. Dessvärre lyssnar ingen på honom heller. De verkar också ha otroligt bråttom överallt. Alla tutar och skriker på varann. Slående skillnader mot Japan är det. Där var allt så strukturerat. Vi upplevde ett otroligt lugn i Tokyo trots 13,35 miljoner invånare. Men, allt kan hända. Vi har ett par dagar kvar här i söder innan vi beger oss norrut mot Bejing. Förhoppningsvis har Kina mycket bra kvar att erbjuda.

Frukost

Same same, but differ...

1 Läs mer >>
Igår (fredag) bestämde vi oss till slut för att köpa en "one-day-ticket" med Tokyo Metropolitan (tunnelbanan här i stan). Mer än 8 miljoner japaneser tar sig fram genom Tokyo med detta transportmedel varje dag och vi ville inte vara sämre. Vi åkte först till Ueno, vilket är en lite större stadsdel i närheten av den vi bor i. Där började vi att promenera längs Aneyoko, vilket är ett område med gator fyllda av varierande shopping så som kläder, sötsaker, färsk fisk och torkad mat etc. Gick sedan upp till Ueno Onshi Park, vilken grundades år 1873 som den första parken i Japan. I dag ligger den i anslutning till bland annat ett zoo, ett konstgalleri och museum. Parken är känd för sin körsbärsblomning - och även fast vi inte besöker Tokyo under vår/sommar-perioden då det grönskar så var parken otroligt vacker. Från Ueno åkte vi vidare till Shibuya, en ännu större del av Tokyo som främst besöks för att hitta "senaste modet". Besökte det stora köpcentret Shibuya 109 med mycket varierande utbud. Fick också chansen att se den berömda Shibuya-korsningen "in action". Sök på google eller youtube så fattar ni vad vi menar. Efter Shibuya tog vi oss tillbaka till Diamon varifrån vi smidigt kunde promenera till Tokyo tower (Tokyos eiffeltorn). Åkte upp 150 meter och fick se Tokyo ovanifrån även efter att det blivit mörkt. Så vackert! Efter detta var vi ganska trötta efter dagen. Tog oss med tunnelbanan tillbaka till Asakusa, gjorde ett stopp på Mister donut för lite kvällsfika och gick sedan tillbaka till hotellet. Somnade som klubbade sälar - men hör och häpna - var ju ändå vakna till kl. 20 😉

Vaknade tidigt i morse vilket verkar ha blivit en vana. Åt frukost i sängen och gjorde oss ingen stress då vi båda var/är supertrötta efter dessa roliga men intensiva dagar. Tog en knapp timmes promenad åt ett håll vi inte gått åt förut, men hittade inget av intresse. Bestämde oss för att köpa lite lunch och varsin öl och gå ner till vattnet och sätta oss. Har suttit där i princip hela dagen och läst varsin bok (eller ja, jag läste. Alexander fuskade och lyssnade på P3-dokumentär). Framåt eftermiddagen/kvällen började jag frysa, så vi gick och handlade lite frukost till i morgon och tog ut lite pengar för att ta oss till flygplatsen. Hamnade sedan på hotellrummet under ett varmt täcke för att fortsätta läsa min bok. Har också hunnit med att prata lite med Alexanders föräldrar Kent och Bibbi via Skype. I morgon bär det av mot Shanghai, Kina. Planet lyfter kl. 10:55 från Narita Airport. Tack Tokyo för den här gången - det har varit riktigt spännande.

In the homeland of ch...

4 Läs mer >>
Onsdagen slutade med att vår eftermiddagsnap fick hänga ihop med sömnen för natten. Sov i stort sett oavbrutet fram till kl. 05 på torsdagsmorgonen. Duschade och gjorde oss redo för en ny dag, gick och handlade frukost på Family Mart här bredvid hotellet som vi sedan tog med upp till rummet och åt i sängen. Strax före kl. 08 gav vi oss av till fots mot Toyko Skytree. Tillbringade någon timma uppe på 350 meters höjd (ingen match för Alexander men för mig som är aningen höjdrädd var detta ett helt äventyr i sig).

Efter Skytree begav vi oss mot Ginza och den stora shoppinggatan. Trodde vi, ja. Det slutade med att vi efter mycket om och men fann oss själva i Nihombashi efter att ha svängt av vägen mot Ginza på tok för tidigt. Försökte sedan att följa vägskyltarna mot Ginza vilket bara gjorde oss ännu mer förvirrade. När jag till slut bestämt att vi lika gärna kunde vända och gå tillbaka mot hotellet igen så kom det fram en trevlig man och undrade om vi behövde lite hjälp. Vi förklarade var vi var påväg - och han pekade och visade på kartan vart vi skulle gå. Efter ytterligare promenerande och en lunch på trottoarkanten i ett arbetarområde så hittade vi tillslut dit vi skulle. Och vilken mäktig gata sen. Strosade upp och ner för den innan vi bestämde oss för ett besök på Tsukiji, vilket är Japans största fiskmarknad. Dock är besökstiden där egentligen tidigt på morgonen och eftersom vi kom dit efter lunch någon gång så fick vi bara se utkanten av den. Det räckte dock för oss.

Hemvägen mot Asakusa (där vi bor) blev längs Sumidagawa River, med ett antal stopp för vila. Måste erkänna att en dag med bara massor av promenerande tog ut sin rätt till slut. Gick förbi supermarket Aeon och handlade frukost för att sedan gå hem och vila lite. Slutade med att vi somnade båda två och sov hela natten fram till ca kl. 06 på morgonen idag (fredag). Nu har vi avklarat en film och frukost i sängen. Ligger nu och funderar vad vi ska fylla vår fredag med. Blir nog inte lika mycket promenad idag om jag får välja.

Strolling the streets...

4 Läs mer >>
Äntligen är vi framme i Tokyo. Vi landade runt kl. 10 i förmiddags (lokal tid), hemma var klockan fortfarande mitt i natten. Vädret är gråmulet kring 15 grader. Flygresan gick bara bra, förutom att jag fick en släng av åksjuka sista biten på grund av turbulens. Väl på marken och efter att vi hade kommit igenom alla kontroller satte vi oss på Sky Access (pendeltåget) till Asakusa, vilket är området där vårt hotell ligger. Vi har under eftermiddagen promenerat runt i närheten och ätit en sen lunch på en lokal restaurang med inhemsk mat. Vi har hunnit besöka shoppinggatan Nakamise och Sensouji templet. Nu (efter kl. 15) var rummet äntligen klart och jag och Alexander har krumpit ner i sängen. Efter två timmars sömn i natt är vi inte så kaxiga. Det blir en lång eftermiddags-nap nu och en tidig kväll i kväll för att orka göra något vettigt av de kommande dagarna.

/Elin

Big in Japan

3 Läs mer >>
Sitter i skrivande stund på Arlanda och väntar på planet som ska ta oss till Helsingfors för en kortare mellanlandning och sedan vidare till Japan. Det är mycket känslor nu. Skräckblandad förtjusning. Det är så otroligt spännande att inte veta vad som väntar oss. Vi sitter och pratar om hur abstrakt det känns att äntligen sitta här. Vi har ju tänkt och planerat detta hur länge som helst - och nu är vi påväg.

Avgång kl. 14:10.
Hejdå Sverige. Vi ses igen den 15 mars.

Dags för avgång

6 Läs mer >>
Nedräkningen är i full gång. Det är kaos i lägenheten. Viktiga papper blandas med badkläder och solsyddsfaktor. Storstädningen av lägenheten är avklarad, vi måste bara plocka i ordning det som vi hunnit stöka till under helgen. Morgondagen kommer bestå av att bocka av det sista på alla "att-göra-innan-vi-åker"-listorna och en sista lunch med några fina vänner. Jag har ett fåtal små inköp kvar att göra inför resan, men sen är vi färdiga. Det är så nära nu att både jag och Alexander går runt med lite högre puls än normalt. På tisdag, den elfte november kommer vi att lämna Sverige för fyra månader utomlands. Första stopp blir Tokyo, Japan. På tisdag är det också min tjugotredje födelsedag. Jag kan inte förstå att mitt livs högsta dröm ska slå in nu. Så mycket planerande ligger bakom den här resan. Nervositet blandat med eufori. Jag kunde inte vara mer redo. Nu kör vi.

We drew a map to a be...