Sapa town

I onsdags kom vi fram med nattåget till Láo Cai. Åkte från tågstationen i Hanoi runt kl. 22 på tisdagskvällen var framme i Láo Cai runt kl. 07 i onsdags morse. Sträckan är ca 26 mil, men tåget går inte särskilt fort som ni kanske kan räkna ut. Delade hytt men en yngre tjej från USA och en något äldre man från Canada (totalt 4 personer i varje hytt - två våningssängar). Väl framme i Láo Cai klev på en buss som tog oss 4 mil i princip rakt upp i bergen till Sapa town. Checkade in på hotellet och fick ett par timmar på oss att äta frukost, duscha och vila lite innan det var dags för en vandring ner till Cat-Cat village som ligger några kilometer från Sapa. Brant nedförsbacke på vägen dit och lika brant uppför att gå hem sen. Fick dock ta del av hur ursprungsbefolkningen här uppe i bergen lever och se en underbar natur. Vandringen tog oss bara drygt två timmar, men vi var helt slut när vi kom tillbaka. Blev inte mycket gjort under eftermiddagen. Åt en sen lunch/tidig middag och kollade på en film. Somnade som små lamm vid kl. 20 och vaknade utvilade runt kl. 08 dagen efter.

Dag 2
Vaknade som sagt vid åtta, åt frukost på hotellet och mötte sedan upp vår guide vid kl. 09:30. På schemat stod en biltur till byarna H'mong och Red Zao. Även här bor ursprungsbefolkningen. De är bland de fattigaste i Vietnam men starkt traditionsbundna och lever stolt i vad jag skulle beskriva som misär. De odlar majs och ris för dem själva och deras djur att leva av. De har grisar för slakt till föda, bisonoxar att bruka jorden med och hästar för att transportera och frakta mellan byarna. Att gå runt bland dessa skjul de kallar för hus känns ungefär som att resa bakåt i tiden (förutom det faktum att det står mopeder lite här och var). Köpte varsin fin handgjord liten "väska" av kvinnorna i byn. Dagen avslutades tidigt, vilket gav oss eftermiddagen "ledig". Bestämde oss för att handla lite frukt på marknaden och gå ner till sjön här i centrala Sapa. Satt på gräset i solen i flera timmar och njöt. Tog en promenad i stan och åt lite traditionell vietnamesisk mat på en restaurang i närheten av hotellet. Vi gick sedan för att kolla om det fanns någonstans att sätta sig för att ta en öl, men konstaterade snabbt att denna stad inte direkt har något uteliv. Köpte med oss varsin öl upp på rummet och kollade på "En gång i Phuket".

Dag 3
Även denna dag började runt åtta med frukost på hotellet. Vi var idag tvungna att checka ut innan kl. 11, så packade ihop våra saker, ställde dem i lobbyn och tog en promenad ner till vattnet. Tröttnade efter någon timma och gick en sväng genom stan igen. Beslutade oss för att bestiga Ham Rong, vilket är ett av bergen som omger Sapa. Promenaden tog oss totalt ca 2 timmar och bjöd på en del svett - men vilken utsikt! Nu har vi precis ätit. Har även handlat på oss lite snacks och även frukost då vi tar nattåget tillbaka till Hanoi i kväll. Vi kommer att vara där vid kl. 05 i morgon bitti för att sedan vid kl. 08 fortsätta färden i buss mot Halong Bay och det efterlängtade havet! Både jag och Alexander längtar så till att få komma ut med båten som ska ta oss ut till öarna där omkring.

Och förresten - för er som undrar hur det gått med visumfrågan kan vi meddela att vi efter lite (läs mycket) irritation, telefonsamtal som inte gått fram, ett antal mail och självklart mot en extra kostnad har fixat nya biljetter ut ur landet dagen innan våra visum går ut. De kom precis med mail nu i samband med att jag avslutar detta inlägg. Slutet gott, allting gott - eller vad är det man säger?

"Risskalare"

Traditionell dans i Cat-Cat village

Dag 2

På den orange presseningen ligger riset och torkar innan det kan kokas och ätas.

Det lokala sjukhuset i Red Zao.

Inspektion av skörden

Vi som turister blev förföljda av kvinnorna ur lokalbefolkningen. Alla ville veta var vi kom ifrån, vad vi hette, hur gamla vi var och såklart att vi skulle köpa deras väskor, dukar, väggmattor etc.

Eftermiddagen vid sjön

Dag 3

En selfie högst uppe på berget vid "Cloud yard".

Påväg ner genom "Heavens Gate".