In the homeland of chopsticks

Igår (fredag) bestämde vi oss till slut för att köpa en "one-day-ticket" med Tokyo Metropolitan (tunnelbanan här i stan). Mer än 8 miljoner japaneser tar sig fram genom Tokyo med detta transportmedel varje dag och vi ville inte vara sämre. Vi åkte först till Ueno, vilket är en lite större stadsdel i närheten av den vi bor i. Där började vi att promenera längs Aneyoko, vilket är ett område med gator fyllda av varierande shopping så som kläder, sötsaker, färsk fisk och torkad mat etc. Gick sedan upp till Ueno Onshi Park, vilken grundades år 1873 som den första parken i Japan. I dag ligger den i anslutning till bland annat ett zoo, ett konstgalleri och museum. Parken är känd för sin körsbärsblomning - och även fast vi inte besöker Tokyo under vår/sommar-perioden då det grönskar så var parken otroligt vacker. Från Ueno åkte vi vidare till Shibuya, en ännu större del av Tokyo som främst besöks för att hitta "senaste modet". Besökte det stora köpcentret Shibuya 109 med mycket varierande utbud. Fick också chansen att se den berömda Shibuya-korsningen "in action". Sök på google eller youtube så fattar ni vad vi menar. Efter Shibuya tog vi oss tillbaka till Diamon varifrån vi smidigt kunde promenera till Tokyo tower (Tokyos eiffeltorn). Åkte upp 150 meter och fick se Tokyo ovanifrån även efter att det blivit mörkt. Så vackert! Efter detta var vi ganska trötta efter dagen. Tog oss med tunnelbanan tillbaka till Asakusa, gjorde ett stopp på Mister donut för lite kvällsfika och gick sedan tillbaka till hotellet. Somnade som klubbade sälar - men hör och häpna - var ju ändå vakna till kl. 20 😉

Vaknade tidigt i morse vilket verkar ha blivit en vana. Åt frukost i sängen och gjorde oss ingen stress då vi båda var/är supertrötta efter dessa roliga men intensiva dagar. Tog en knapp timmes promenad åt ett håll vi inte gått åt förut, men hittade inget av intresse. Bestämde oss för att köpa lite lunch och varsin öl och gå ner till vattnet och sätta oss. Har suttit där i princip hela dagen och läst varsin bok (eller ja, jag läste. Alexander fuskade och lyssnade på P3-dokumentär). Framåt eftermiddagen/kvällen började jag frysa, så vi gick och handlade lite frukost till i morgon och tog ut lite pengar för att ta oss till flygplatsen. Hamnade sedan på hotellrummet under ett varmt täcke för att fortsätta läsa min bok. Har också hunnit med att prata lite med Alexanders föräldrar Kent och Bibbi via Skype. I morgon bär det av mot Shanghai, Kina. Planet lyfter kl. 10:55 från Narita Airport. Tack Tokyo för den här gången - det har varit riktigt spännande.