Same same, but different

Vi kom till Kina igår på eftermiddagen. Tror vi båda var lite nervösa kring hur det skulle gå att komma in i landet (har ju hört talas om att de ska vara otroligt stränga här i Kina) - vilket också späddes på när de på planet innan landning visade en film kring säkerhetskontrollerna vid ankomst samt hur de värmescannar folk på flygplatsen för att se om de har feber. Har du som resenär infektionstecken redan på planet ombeds du kontakta kabinpersonalen som i sin tur kontaktar läkare på marken för vidare beslutsfattande. Herregud, tänkte jag, om det är någon gång man får en nys- eller hostattack så är det väl när man kliver in på Pudong International Airport. Men, gott folk, DET GICK BRA. Nös en gång i kön till passkontrollen och satte hjärtat i halsgropen - men, det hände ingenting. När säkerhetskontrollerna var avklarade och vi satt och väntade på vårt bagage började vi fundera på hur vi skulle ta oss till hotellet. Vi visste att vi skulle bo i Sazhou, vilket visade sig vid kontrakt med en taxibyrå visst ligger ca 200 km från flygplatsen. Planen från början var att ta tåget dit, men då Kina mötte oss med regnväder var jag inte så sugen på att ge mig ut mot tunnelbanan och sedan tågstationen. Alexander tyckte att alternativet att ta en taxi var för dyrt - och det var det nog, men vi kom fram till att det nog skulle bespara oss en del tjafs och diskussioner.  Betalade 1200 kinesiska yuan för att åka från dörr till dörr. Fortfarande osäkra på om vi blev "lurade", men ärligt talat var det otroligt skönt att vi ändå tillslut valde att åka bil.

Hotellet vi bor på här heter Leview Seasons Suites. Ett hotell som troligtvis var väldigt fint när det byggdes, men som verkar ha stått och fallit med åren. Vi är dock rörande överens om att vi kunde haft det betydligt värre. Det är exempelvis skönt med större säng än på förra stället.

Gårdagskvällen spenderades i närområdet. Åt lite soppa på en resaurang i närheten, handlade lite chips och dricka på ett supermarket och gick hem och kollade på en film i sängen. Hann knappt se halva och somnade sedan som vanligt gott. Vaknade tidigt imorse. Klockan 06 var vi båda klarvakna, men tack vare att det var lite svalare på rummet här kunde vi ligga och halvsova någon timma till. Den här gången har vi frukost inkluderat i rummet. Intressant är det att äta en lokal frukost med nudlar och dumplings. Vi klagar inte. Det är ju gott!

Vår måndag har spenderats i promenadskorna (som vanligt). Har promenerat runt i större delen av centrala Suzhou. Besökte Humble Administrator's Garden, en vacker park som grundades för massor av år sedan och nu räknas till en av de fyra mest kända i Kina. Vi spenderade säkert 2 timmar inne i trädgården och tog en del vackra naturbilder. Tillbaka mot hotellet igen gick vi på en smal gata längs ån och åt mindre "matbitar" från olika ställen till lunch. Kände oss tvungna att prova vad lokalbefolkningen i området verkar äta - kycklingfötter. Det tog emot något fruktansvärt att stoppa dem i munnen, men det var inte så farligt smakmässigt. Smakade som vilken annan del som helst på kycklingen. Blev också "påtvingade" lite konstiga bär från en man längs vägen. De mindre lila bären smakade precis som vindruvor (alla som känner mig förstår ju min lycka) - men de andra frukterna hade vi kunnat vara utan. Oklart vad det var vi åt, men de smakade surt och beskt. Köpte bland annat också en smördegsbulle med något vitt klet i till "eftermiddagsfikat". Den var riktigt god. Vi gick och pratade på vägen hem om att vi kanske skulle startat en blogg om mat i stället - och rest runt som Kjelle Bergqvist gjorde för ett par år sen och smakade på mat. Hur grymt hade inte det varit? Det svåraste vi står inför i samband med ätandet är att största delen av befolkningen som säljer den inte förstår engelska. Så, vi får äta där de förstår lite grann, där det finns bilder att peka på eller där maten redan finns framme så man kan peka och vifta.

Så... Nu har vi varit i Kina i ca 1 dygn och landet har väl inte tagit oss med storm precis. Det är trafikKAOS överallt. Alla kör som de vill, när det vill. Förstår inte varför de ens har trafikljus när det står en polis och viftar i varje korsning. Dessvärre lyssnar ingen på honom heller. De verkar också ha otroligt bråttom överallt. Alla tutar och skriker på varann. Slående skillnader mot Japan är det. Där var allt så strukturerat. Vi upplevde ett otroligt lugn i Tokyo trots 13,35 miljoner invånare. Men, allt kan hända. Vi har ett par dagar kvar här i söder innan vi beger oss norrut mot Bejing. Förhoppningsvis har Kina mycket bra kvar att erbjuda.