Patong

Måndag - Phiphi till Phuket
Vaknade sent efter att ha kommit i säng någon gång efter midnatt. Gick ut för en brunch och tog det sedan lugnt på stranden tills det att vår båt skulle lämna ön på eftermiddagen och ta oss till Phuket. Vi hade sedan tidigare bokat boende över jul och hade därför bara tid att stanna på Phi phi ungefär ett dygn. Väl framme i Phuket åkte vi med en minibuss till hotellet - som låg vid Patong beachs södra del. Kom till Patong ganska sent på kvällen, så vi käkade på en suverän thairestaurang på en bakgata och gick sedan och kikade lite på Bangla road.

Tisdag - Patong
En vanlig dag på stranden. Göttade oss precis som vilka turister som helst. På kvällen unnade vi oss pasta och ett glas vitt vin på en italiensk restaurang. Det var SÅ gott och oj vad man uppskattar lite vardagslyx när man är borta såhär.

Onsdag - Julafton
Hade föregående dag bokat ett utflykt till Coral och Raya Island eftersom det ändå var julafton. Planen var att åka till Similian Islands som vi har hört så mycket gott om, men tjejen vi pratade med lämnade oss med ett besked att inga båtar skulle gå dit den tjugofjärde då det skulle blåsa för mycket. Bokade därför istället denna resa, vilken också blev mysig. Åkte först till Coral Island, en liten men fin strand där vi låg och solade i någon timma. Båten tog oss sedan till ett mindre korallrev utanför Raya Island där vi fick snorkla och ta kort på fiskar. Åkte sedan till stranden på Raya och åt lunch, för att sedan spendera eftermiddagen där. Var tillbaka på hotellet vid kl. 17 - duschade och tog en promenad på stan. Gick in på den "svenska gatan" i Patong och åt mat på en svensk restaurang vid namn East. Jag åt en tunnbrödsrulle (ni förstår inte hur GOTT det var, haha) och Alexander åt kyckling med tsatziki. Vi drack även här ett glas vin och njöt.

Torsdag
Blev åter en dag på stranden. Tyvärr har föregående dagar varit ganska molniga, men idag började det faktiskt att spricka upp. Fick sol under eftermiddagen. Passade också på att ta en löptur längs stranden och Alex en promenad framåt kvällen. På kvällen åt vi Tex-Mex buffé på Harrys. Mums! Som vi saknar tacos och detta var nästan som hemma.

Fredag - 10 år efter tsunamin.
En dag på stranden som tidigare. Ännu finare väder i dag. Alexander börjar däremot bli förkyld och tycker mest att värmen är jobbig. Så, han spenderade sin dag i skuggan och jag min i solen. På kvällen gick vi en lång promenad för att försöka hitta en par billiga flip-flop till oss. Det finns ju överallt, men antingen är det inte sådana vi vill ha eller så är de för dyra. Promenaden resulterade tyvärr inte i några tofflor.

På kvällen gick vi ner till stranden för att skicka upp en rislykta och tända ett ljus då det var 10 år sedan tsunamin. De hade gjort så vackert med sandfigurer och ljus överallt. Överallt stod det "Light up Phuket" och "Tsunami 10 years". Vi tände ljus och la blommor - och tänkte på alla drabbade familjer och alla offer. Det knöt sig ordentligt i magen av att vara där på tioårsdagen, samtidigt som det var häftigt och kändes priviligierade att få hylla alla dem som kämpade för sina liv och även de som dog. Att vi var i Thailand och på Patongs strand denna dag får mig att med någon dags perspektiv att tänka på mitt liv, min familj och att känna lycka över att vara vid liv - och också tacksamhet över det jag har och allt jag får vara med om. Det blev dock en tung kväll, och trots att jag är tacksam för mitt liv så var det svårt att känna glädje just där, just då. Mest kände jag mig bara ledsen... I hela kroppen.

Lördag
Sista dagen i Phuket. Har spenderat dagen i solen. Nu sitter vi på Phukets flygplats och väntar på att tidigt imorgon bitti bege oss till Kuala Lumpur, Malaysia. Dagen idag har varit lugn då Alex är förkyld och på lite dåligt humör. Min tur att ta hand om honom ♡

Ser ni oss? 👋

Obligatoriskt strandhäng ⛅️

Utflykt 😍

Coral Island.

Julaftonslunch 🍴

Raya Island 🎅

Raya 🎅

Julaftonsmiddag 🍴

Efter en löptur på stranden 💦

Fin utsikt under löpturen.

Glasstopp i skoletandet 🍦

En tavla med hälsningar till alla saknade.