Halong Bay 🌅

Tidigt i lördags morse anlĂ€nde vi Ă„ter i Hanoi med nattĂ„get och tog en taxi tillbaka till hotellet vi bodde pĂ„ innan vi Ă„kte till Sapa. Fick dĂ€r lĂ„na ett rum för att duscha medan vi vĂ€ntade pĂ„ bussen skulle hĂ€mta upp oss. Åt lite frukost och sov nĂ„gon timma i en obekvĂ€m soffa. HĂ€mtades upp med buss ca 08:30 och pĂ„började fyra timmars bussfĂ€rd mot Halong Bay tillsammans med kanske 15 andra. VĂ€l framme vid Halong City harbour gick vĂ„r guide och köpte biljetter till bĂ„ten medan vi andra gick pĂ„ en mindre bĂ„t som skulle ta oss ut till den stora bĂ„ten. Vi var ca 12 personer som Ă„kte ut till bĂ„ten tillsammans  och hade olika lĂ„nga "utflykter" bokade. Jag och Alexander hade bokat tvĂ„ nĂ€tter och tre dagar. Dag ett bestod av bussresan till Halong city samt att under eftermiddagen att paddla kajak i en av de största vattenfyllda grottorna och besökte en av de större uttorkade i Halong Bay. Under kajakturen fick vi se apor pĂ„ riktigt nĂ€ra hĂ„ll. Natten spenderades pĂ„ bĂ„ten mitt i Halong Bay med underbar utsikt frĂ„n hytten. SĂ„ mysigt! Dag tvĂ„ tog vi oss till Cat Ba Island dĂ€r vi besökte National parken. Besteg ett av bergen dĂ€r vilket var jĂ€tte kul, men ocksĂ„ dösvettigt! TyvĂ€rr höll de pĂ„ att bygga om utsiktstornet uppe pĂ„ toppen sĂ„ det var vĂ€ldigt trĂ„ngt med alla byggarbetare. Vi Ă„kte sedan minibuss till hotellet pĂ„ Cat Ba dĂ€r vi serverades lunch. Eftermiddagen spenderade vi pĂ„ stranden pĂ„ Monki Island och bara tog det lugnt. KvĂ€llen spenderades pĂ„ en bar tillsammans med gĂ€nget frĂ„n hotellet. Vi sov natten pĂ„ ett hotell pĂ„ ön och tog sedan bĂ„ten tillbaka till fastlandet och bussen tillbaka till Hanoi.

Vi Ă„tervĂ€nde igĂ„r för absolut sista gĂ„ngen till hotellet vi sov pĂ„ första natten nĂ€r vi anlĂ€nde till Hanoi, Vietnam. LĂ€mnade vĂ„ra vĂ€skor dĂ€r och gick för att Ă€ta lite kvĂ€llsmat. VĂ„rt nattĂ„g till Hue gick kl. 22 och var framme vid kl. 10:30 i morse. Tur som var sĂ„ hade vi upphĂ€mtning i bil frĂ„n tĂ„gstationen hĂ€r i Hue, för jösses vad denna dagen har bjudit pĂ„ regn. Vi Ă„kte till hotellet och vilade nĂ„gon timma för att sedan ge oss ut pĂ„ jakt efter ett supermarket och nĂ„got att Ă€ta. Slutade med en tvĂ„ timmar lĂ„ng promenad i regnet genom stan. Dyngsura hittade vi tillslut bĂ„de ett supermarket och ett stĂ€lle som sĂ„lde pizza. Fick med oss chips och varsin pizza hem till hotellrummet dĂ€r vi har spenderat eftermiddagen och kvĂ€llen tittandes pĂ„ film med regnet smattrande utanför. Vi laddar ut för ett ny dag i morgon med sightseeing i nĂ€romrĂ„det hĂ€r.

Lycklig kille som nattfiskar blÀckfisk frÄn bÄten. TyvÀrr ingen fiskelycka...

Svettig "we made it"-selfie.

Monki Island

SolnedgĂ„ngen pĂ„ Cat Ba 😍

HĂ€r kan ni se ett kort klipp frĂ„n nĂ€r vi paddlade kajak: http://youtu.be/_06BcY6e0Dw